Na początku II wojny światowej niemieckie jednostki pancerne były wyposażone głównie w lekkie i średnie czołgi, którym towarzyszyły zespoły naprawcze składające się z suwnic bramowych o udźwigu do 6 ton. Jednak po starciu z cięższymi radzieckimi czołgami na froncie wschodnim, Wehrmacht zaczął ponosić ciężkie straty i wkrótce zdał sobie sprawę z potrzeby posiadania ciężej opancerzonych czołgów do walki na szybko zmieniającym się polu bitwy. Doprowadziło to do opracowania czołgów ciężkich, takich jak Tygrysy i Pantery, ważących nawet 30 ton. Istniejące suwnice bramowe w polowych jednostkach serwisowych były zbyt słabe, aby obsługiwać nowe ciężkie czołgi, więc Niemcy zwrócili się do mobilnych suwnic bramowych produkowanych przez J.S Fries Frankfurt am Main, które zostały opracowane w latach 30-tych XX wieku do podnoszenia ciężkich ładunków w portach i obiektach kolejowych.
Strabokran (Strassen bock kran, czyli drogowa suwnica bramowa) składała się z poziomej suwnicy wspartej na parze składanych wież nośnych. Na suwnicy znajdowała się wciągarka na wózku zamontowanym na szynie. Na jednym końcu zamontowany był silnik do podnoszenia z napędem, a na przeciwległym końcu zamontowane było ręcznie napędzane koło łańcuchowe do napędzania poziomego ruchu wózka. Każda z bliźniaczych wież podporowych składała się z czterech sekcji nożycowych na zawiasach, które były podnoszone za pomocą lin za pomocą ręcznej wciągarki zamontowanej w podstawie każdej wieży, a następnie blokowane razem. Strabokrany o udźwigu 15t, 16t i 20t zostały opracowane w różnych latach i były holowane przez półgąsienice Sd.Kfz 8 i Sd.Kfz. 9. Do końca wojny zbudowano około 100 Strabokranów, z których część była budowana na licencji w firmie Stratenwerth w Duisburgu i była dostarczana do jednostek wyposażonych w Tygrysy i Pantery, a także jednostki V2.
Plastikowy model do sklejania firmy Takom. Zestaw nie zawiera farb i kleju.
Specyfikacja:
- Producent: Takom
- Skala: 1/35
- Numer katalogowy: 2123