ARTESANIA LATINA 22901 Santisima Trinidad Trafalgar Ed. 1805 ( + akcesoria)
Zestaw do budowy modelu żaglowca Santísima Trinidad Trafalgar 1805.
Model produkowany jest przez duńską firmę Billingboats i odwzorowany został w skali 1:84 (ok. 119 cm długości).
Trochę historii ...
Nuestra Señora de la Santísima Trinidad, przydomek La Real, czasem mylony z galeonem Santísima Trinidad y Nuestra Señora del Buen Fin) był hiszpańskim okrętem liniowym pierwszej klasy o 112 działach. Liczba ta została zwiększona w latach 1795-96 do 130 dział poprzez zamknięcie pokładu drzewcowego między ćwierćpokładem a dziobówką, a około 1802 r. do 136 dział (plus 4 małe działa na rufie), tworząc w ten sposób ciągły czwarty pokład gundeck, chociaż dodane dodatkowe działa były w rzeczywistości stosunkowo niewielkie. Po przebudowie był najciężej uzbrojonym okrętem na świecie i posiadał najwięcej dział spośród wszystkich okrętów liniowych wyposażonych w epoce żagla. Został zbudowany w Hawanie na Kubie według projektu irlandzkiego architekta morskiego Matthew Mullana (zamieszkałego w Hiszpanii pod nazwiskiem Mateo Mullán), pierwotnie jako statek o 112 działach. Zmarł on 25 listopada 1767 r., a budowę okrętu kontynuował jego syn, Ignacio Mullán. Okręt został zwodowany w marcu 1769 r. i ukończony w sierpniu 1769 r. jako trójpokładowiec o 116 działach. Był znacznie większy niż współczesny brytyjski Victory i nieco większy niż francuski Bretagne. W lipcu 1779 r. Hiszpania wypowiedziała wojnę Wielkiej Brytanii, dołączając do Francji wspierającej amerykańskich kolonistów w amerykańskiej wojnie o niepodległość. Santísima Trinidad stał się okrętem flagowym hiszpańskiej floty, biorąc udział we francusko-hiszpańskich operacjach w kanale La Manche późnym latem tego roku. W 1797 r. był okrętem flagowym Teniente General José de Córdoba Ramos, hiszpańskiego dowódcy, w bitwie pod Cape St Vincent 14 lutego 1797 r., gdzie został poważnie uszkodzony i prawie zdobyty przez brytyjską flotę. Po raz pierwszy brał udział w starciu z brytyjskim okrętem Captain. Kilka dni później Santísima Trinidad została zauważona, wciąż uszkodzona, w drodze powrotnej do Hiszpanii i zaatakowana przez 32-działową fregatę HMS Terpsichore pod dowództwem kapitana Richarda Bowena, ale udało jej się uciec. Ostatecznie powrócił do Kadyksu w celu naprawy. Ostatecznie jednak zatonął około 25 lub 28 mil na południe od Kadyksu 24 października. Symbolizując koniec hiszpańskiej potęgi na morzach, największa broń wojenna swoich czasów pozostaje teraz w głębinach morskich. Działa zostały odzyskane i leżą teraz przy wejściu do panteonu wybitnych marynarzy.
Chcesz się dowiedzieć więcej o Santísima Trinidad Trafalgar 1805 ? Zobacz TU.
Zestaw zawiera: wysokiej jakości laserowo wycinane elementy (wręgi, listwy, podłużnice) potrzebne do wykonania drewnianego kadłuba, zestaw elementów mosiężnych i plastikowych, olinowanie, płótno na żagle, plan budowy oraz instrukcję. Nie zawiera klejów ani lakieru.
Dane techniczne:
- długość: 119 cm
- wysokość: 90 cm
- szerokość: 464 cm
- skala 1:84
Informacje, zdjęcia, instrukcje montażu znajdziesz na stronie producenta (link w zakładce powyżej).
Prezentacja modelu, zobacz na filmie:
A, co zawiera zestaw ?:
Trochę historii na filmie:
A, jak zbudować ten wspaniały model ? Zobacz poniżej (73 odcinki):