ARTESANIA LATINA 22810 HMS Bounty
Produkt pod zamówienie.
Jeżeli jesteś zainteresowany zakupem modelu łodzi HMS „Bounty” hiszpańskiej firmy Artesania Latina, napisz do nas, a my sprawdzimy dostępność produktu u dostawcy, zaproponujemy atrakcyjną cenę i podamy dokładny termin realizacji zamówienia (zazwyczaj jest to od 3 do 5 dni roboczych).
Trochę historii....
W 1787 roku flota brytyjska postanowiła kupić statek handlowy, który mógłby popłynąć na Wyspy Towarzystwa, jak kapitan James Cook nazwał grupę wysp Tahiti i przywieźć młode drzewka chlebowe, którego owoce miały stanowić główny pokarm. Zakupionym statkiem była „Bethia”, zbudowana w 1784 roku w Hull. W stoczni Deptford dokonano remontu statku, który jako HMS „Bounty”został przystosowany do przewozu 300 drzewek chlebowych na górnym pokładzie z dodatkowymi bulajami, które przepuszczały więcej światła i powietrza. Połowa sadzonek miała zostać dostarczona na Jamajkę, a druga połowa do Królewskiego Ogrodu Botanicznego w St. Vincent. Był to niewielki trzymasztowiec długości 28 m i szerokości 7,6 m, miał wyporność 230 ton. Uzbrojenie okrętu stanowiły cztery krótkie działa 4-funtowe na lawetach i dziesięć półfuntowych folgierzy (działko relingowe), a także broń ręczna, jak muszkiety. Dowództwo statku powierzono porucznikowi Williamowi Blighowi. Admiralicja nakazała pokryć kadłub miedzią, jako dodatkowe zabezpieczenie przed świdrakami okrętowymi, i wyposażyła statek w trzy szalupy ratunkowe. „Bounty” wypłynął z Portsmouth w grudniu 1787 roku i dotarł do Tahiti 16 października następnego roku. Załoga „Bounty” składała się z 46 ludzi, z czego stanowiło 44 marynarzy Royal Navy (w tym Bligh) i dwóch cywilnych botaników. Pięciomiesięczny postój na Tahiti, w czasie którego wielu członków załogi mieszkało na wyspie wchodząc w zażyłe kontakty z Polinezyjczykami doprowadził do rozprzężenia dyscypliny. Wzajemne stosunki Bligha i załogi pogarszały stosowane przezeń coraz cięższe kary, a także krytykowanie i obrzucanie obelgami, których głównym celem był Christian. Około trzy tygodnie po opuszczeniu Tahiti przez „Bounty” oficer pokładowy Christian wywołał rebelię na okręcie, w wyniku której kapitan Blihg i osiemnastu innych zmuszeni zostali do opuszczenia „Bounty” w siedmiometrowej szlupie ratunkowej. W kwietniu 1790 roku, po powrocie Bligha do Anglii, Admiralicja brytyjska wysłała w morze fregatę HMS "Pandora" z zadaniem ścigania buntowników. Czternastu schwytano na Tahiti i uwięziono na pokładzie „Pandory”, po czym bezskutecznie poszukiwano śladów grupy Christiana. W drodze powrotnej do Anglii „Pandora” rozbiła się na Wielkiej Rafie Koralowej u wschodnich wybrzeży Australii, w wyniku czego życie straciło 31 członków załogi i czterech więźniów z „Bounty”. Dziesięciu pozostałych dowieziono w czerwcu 1792 roku do Anglii i postawiono przed sądem wojskowym; czterech uniewinniono, trzech ułaskawiono, a trzech powieszono. Odkrycia kryjówki na Pitcairn dokonano dopiero w 1808 roku, gdy przy życiu był już tylko jeden buntownik, John Adams. Wszyscy pozostali, w tym także Christian, pozabijali się wzajemnie lub też zginęli z rąk towarzyszących im Polinezyjczyków. Przeciwko Adamsowi nie podjęto żadnych czynności prawnych. W XXI wieku na wyspie nadal żyją potomkowie buntowników i ich tahitańskich towarzyszek. W styczniu 1957 szczątki okrętu „Bounty” zostały odnalezione u wybrzeży Pitcairn przez pracującego dla National Geographic pisarza, fotografa i płetwonurka Luisa Mardena.
Chcesz się dowiedzieć więcej o HMS Bounty ? Zobacz TU.
Specyfikacja modelu:
- skala: 1/48
- długość: 980 mm
- szerokość: 355 mm
- wysokość: 763 mm
- zalecenia wiekowe: 14+
Więcej informacji, zdjęć i instrukcję montażu znajdziesz na stronie producenta (link powyżej w zakładce).
Prezentacja modelu:
Trochę historii na filmie:
Replika HMS Bounty:
Trochę informacji o wyspie Pitcairn wzbudzającej wiele emocji: