ARTESANIA LATINA 22800 Kliper Cutty Sark
Produkt na zamówienie.
Jeżeli jesteś zainteresowany zakupem modelu łodzi Cutty Sark hiszpańskiej firmy Artesania Latina, napisz do nas, a my sprawdzimy dostępność produktu u dostawcy, zaproponujemy atrakcyjną cenę i podamy dokładny termin realizacji zamówienia (zazwyczaj jest to od 3 do 5 dni roboczych).
Cutty Sark to brytyjski kliper. Zbudowany na rzece Leven w Dumbarton w Szkocji w 1869 roku dla Jock Willis Shipping Line, był jednym z ostatnich zbudowanych kliperów herbacianych i jednym z najszybszych, pod koniec długiego okresu rozwoju tego typu statków, który zakończył się wraz z przejęciem ich tras przez parowce. Nazwa statku pochodzi od krótkiego imienia fikcyjnej czarownicy z poematu Roberta Burnsa Tam o' Shanter, opublikowanego po raz pierwszy w 1791 roku. Cutty Sark został zamówiony przez armatora Johna Willisa, który zarządzał firmą żeglugową założoną przez jego ojca. Firma posiadała kilka statków zajmujących się handlem herbatą z Chin do Wielkiej Brytanii. Szybkość była zaletą dla statków przewożących sezonowy produkt o wysokiej wartości, taki jak herbata. Szybsze statki mogły uzyskać wyższe stawki frachtowe (cena płacona za transport ładunku), a sprzedawcy herbaty używali w swoich reklamach nazw szybko pływających statków, które przewoziły ich produkty[. Był to w ówczesnych czasach najszybszy kliper, mogący w ciągu dnia przepłynąć 350 mil (ok. 650 km, średnia dobowa prędkość 15 w). Jak uważają niektórzy, był to też najpiękniejszy ze wszystkich żaglowców świata, ze swoim mocno wydłużonym bukszprytem i sześcioma piętrami żagli na grotmaszcie (prawie 3000 m² żagla, dł. całk. 85 m). W swój dziewiczy rejs statek wyruszył z Londynu 15 lutego 1870 r., kierując się do Szanghaju. Podczas tej podróży statek przewoził ładunek drobnicowy, w tym wino, napoje spirytusowe i piwo oraz towary przemysłowe. Po pomyślnym dotarciu do Chin 31 maja, statek został załadowany 1 305 812 funtami herbaty. Po zaledwie 25 dniach spędzonych w porcie w Szanghaju, statek wrócił do Londynu, docierając na miejsce 13 października tego samego roku. Herbaciana kariera Cutty Sark została przerwana przez Kanał Sueski. Otwarty w tym samym tygodniu, w którym zwodowano Cutty Sark, kanał skrócił podróż do Chin o ponad 3000 mil. Zamiast opływać cały kontynent afrykański, statki mogły teraz po prostu przepłynąć przez Morze Śródziemne i kanał, aby dotrzeć do Oceanu Indyjskiego. Nie była to jednak praktyczna opcja dla żaglowców takich jak Cutty Sark. Na Morzu Śródziemnym i w kanale panowały trudne warunki wietrzne i trzeba było zmagać się z drogimi opłatami. Cutty Sark w 1896 r. przeszedł pod banderę portugalską i dwukrotnie zmieniał nazwę i właściciela. Po utracie masztów w 1916 r. był otaklowany jako brygantyna. W 1923 r. kpt. Wilfred Dowman uratował kliper dla Anglii, odkupując go od Portugalczyków. Po jego śmierci Cutty Sark został przeniesiony do Thames Nautical Training College w Greenhithe w 1938 roku, gdzie stał się pomocniczym statkiem szkoleniowym dla kadetów obok HMS Worcester. W 1954 r. przestał być przydatny jako okręt kadetów i został przeniesiony do stałego suchego doku w Greenwich w Londynie w celu wystawienia go na widok publiczny.
Chcesz się dowiedzieć więcej o łodzi Cutty Sark ? Zobacz TU.
Specyfikacja modelu:
- skala: 1/84
- długość: 1032 mm
- szerokość: 350 mm
- wysokość: 624 mm
- zalecenia wiekowe: 14+
Więcej informacji, zdjęć i instrukcję montażu znajdziesz na stronie producenta (link powyżej w zakładce).
Prezentacja modelu na filmie:
Vasa & Cutty Sark - co znajdziesz w zestawie:
Trochę historii na filmie:
Cutty Sark w muzeum: