Niemieckie okręty podwodne typu XXI - najbardziej zaawansowane technicznie okręty operacyjne w swojej klasie w pierwszej połowie XX wieku. Konstrukcja zupełnie odbiegająca od rozwiązań stosowanych we wcześniejszych jednostkach, nowe elementy mechaniczne i elektryczne oraz zmiana sposobu masowej produkcji miało Kriegsmarine umożliwić ponowne przejęcie inicjatywy w toczącej się bitwie o Atlantyk.
Ambitny program Hitlera dotyczący budowy 40-stu okrętów typu XXI został przez niego osobiście zaakceptowany 29 lipca 1943 roku, uzyskując najwyższy priorytet. Produkcja okrętu zajmowała 6 miesięcy od zapoczątkowania walcowania stali kadłuba. Jednostki były kompletowane w 11 stoczniach posiadających doświadczenie w budowie okrętów podwodnych, w których instalowano niezbędne maszyny i inne urządzenia (poza ciężkimi elementami takimi jak silnik lub długimi wałami napędowymi). W projekcie tym kwestie finansowe nie stanowiły problemu, priorytetem był czas wyprodukowania i dostarczenia okrętu do Oberkommando der Marine. Ówczesny koszt zbudowania łodzi XXI wynosił 5,74 mln marek, co stanowiło kwotę porównywalna z wyprodukowaniem jednostki typu VIIC o mniejszym zaawansowaniu technologicznym.
Pierwszym okrętem który został zwodowany w dniu 19 kwietnia 1944 roku w Gdańsku był U-3501. W jednostce wykryto otwory, które zaczopowano drewnianymi kołkami, a następnie odholowano do pływającego doku.
Chcesz się dowiedzieć więcej na temat okrętu typu XXI ? Zobacz TU.
Plastikowy model do sklejania niemieckiej firmy Revell. Zestaw nie zawiera farb i kleju.
- skala: 1:144
- numer katalogowy: 05177
- producent: Revell
Więcej informacji i zdjęć znajdziesz na stronie producenta (link w zakładce powyżej)
Trochę historii na filmie:
"Wilhelm Bauer" U-2540 w muzeum.