Boeing 767 to amerykański szerokokadłubowy samolot pasażerski o dalekim zasięgu, występujący w 7 wersjach: 767-200, 767-200ER, 767-2C, 767-300, 767-300ER, 767-300ERF i 767-400ER.
Kryzys paliwowy w latach 70-tych XX wieku spowodował spadek przewozów pasażerskich i towarowych. Dlatego też powstało zapotrzebowanie na nowy i tani w eksploatacji samolot, który byłby konkurencyjny na używane w tamtych czasach trzy-silnikowe McDonnel Douglas DC-10 i Lockheed L-1011 oraz czterosilnikowy Boeing 747. Pod koniec lat 70 wytwórnia rozpoczęła prace nad Boeing 757, 767 i 777 ( prace nad 777 zaplanowano dopiero na początek lat 90 ).
Prace w Seattle ruszyły w 1978 jednocześnie nad wersją 757 (wąskokadłubowy przeznaczoną na trasy lokalne) oraz 767 (szerokokadłubowy do połączeń średnich i dalekodystansowych). W celu obniżenia kosztów wiele systemów i rozwiązań stosowano w obu wersjach. Dzięki skomputeryzowania kokpitu zrezygnowano z trzeciego członka załogi i mechanika pokładowego ( wyjątkiem były długie trasy gdzie trzeci pilot był wymagany z powodu przepisów ). Początkowo miały powstać 2 wersje: 767-100 dla 180 pasażerów oraz 767-200 dla 250 pasażerów. Zdecydowano się na wersję 767-200 którą zmodyfikowano do kilku modeli. Pierwszy oblot odbył się 26 września 1981 roku, prototyp miał numery N767BA.
Najbardziej popularną wersją 767 była wersja 300 różniąca się od poprzedniej długością (wstawiono dodatkowo 2 sekcje o długości 3,1 metra przed skrzydłami i 3,35 metra za skrzydłami) oraz wzmocniono podwozie i konstrukcję. Pierwszy lot odbył się 30 stycznia 1986 roku, a "służbę" rozpoczął we wrześniu tego samego roku w liniach lotniczych Japan Airlines.
Chcesz poznać historię samolotu Boeing 767 ? zobacz TU.
Plastikowy model do sklejania niemieckiej firmy Revell. Zestaw nie zawiera farb i kleju.
Specyfikacja:
Więcej informacji i zdjęć znajdziesz na stronie producenta.
Trochę historii na filmie:
Parę informacji jak uruchomić samolot i wystartować:
Boeing 767 w "służbie" LOT: