W latach 80-tych niemiecki producent samochodów Audi pokazał wysokie osiągi w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Audi Quattro było pierwszym samochodem rajdowym z napędem na cztery koła, opracowanym i przygotowanym do WRC przez Audi w 1981 roku. Pomimo napędu na cztery koła, który był bardziej skomplikowany i cięższy niż zwykły napęd na dwa koła, Audi Quattro odniosło wiele zwycięstw, zdobywając tytuł mistrza konstruktorów w 1982 roku i mistrza kierowców w 1983 roku. Następnie rajdy wkroczyły w erę 4WD. Można powiedzieć, że duchem Audi jest rzucanie wyzwań nowym mechanizmom i ich aktywne wdrażanie. W wyścigach przed II wojną światową Audi opracowało samochód wyścigowy z układem silnika na śródokręciu, P bargain, a w ostatnich latach Audi wprowadziło silnik wysokoprężny do wyścigów wytrzymałościowych, takich jak Le Mans, a przyjęcie 4WD w rajdzie było takim podejściem unikalnym dla Audi. Audi, które wprowadziło napęd 4WD na pole rajdowe w latach 80-tych, wycofało się z rajdów wraz z końcem Grupy B. Ale Audi wprowadziło swój system 4WD do drogowych wyścigów samochodów turystycznych jako nowe wyzwanie. W trudnych rajdach drogowych o niskiej przyczepności, przewaga przenoszenia mocy na drogę za pomocą czterech kół była wysoko oceniana, ale na torach o wysokiej przyczepności wiele osób uważało, że lekki i prosty napęd na 2 koła jest lepszy. Audi uznało jednak, że napęd 4WD, którego celem jest wykazanie się doskonałą trakcją skutecznie przenoszącą moc silnika na nawierzchnię drogi, może wykorzystać swój efekt niezależnie od nawierzchni. W 1988 roku Audi przeniosło się na tor amerykański, a w 1990 roku na europejski wyścig samochodów turystycznych. W 1995 roku do wyścigu przygotowano Audi A4 Quattro, które zostało opracowane zgodnie z ówczesnymi przepisami klasy 2 samochodów turystycznych. A4 Quattro brało udział w wyścigach samochodów turystycznych w różnych krajach, takich jak Włochy, Niemcy i Wielka Brytania, demonstrując swoje możliwości. A4 Quattro był wyposażony w rzędowy 4-cylindrowy silnik DOHC o pojemności 1998 cm3, zamontowany pionowo z przodu. Pełnoetatowy napęd na 4 koła przenosił moc prawie 300 koni mechanicznych na nawierzchnię drogi. System 4WD Audi był w stanie zmieniać rozkład siły napędowej z przodu i z tyłu w zależności od układu trasy.
Mimo że A4 Quattro startowało w wyścigu z handicapem 100 kg, wygrało Mistrzostwa Włoch kolejno w 1995 i 1996 roku. A4 Quattro wygrało również mistrzostwa Niemiec w 1996 roku i w tym samym roku wystartowało w BTCC. A4 Quattro zespołu fabrycznego zostało powierzone Frankowi Biela i Johnowi Bintcliffe. Pomimo ograniczenia wagowego, Frank Biela, który wygrał osiem sezonów, z powodzeniem zdobył tytuł mistrza kierowców, a Audi zdobyło tytuł mistrza producentów. Podwójne tytuły Audi A4 Quattro sprawiły, że wysokie możliwości napędu na 4 koła stały się powszechnie znane. Następnie napęd 4WD został zakazany w 1998 roku ze względu na różnicę w osiągach między napędem 4WD i 2WD. Można jednak powiedzieć, że udowodniło to również doskonałość technologii 4WD Audi.
Plastikowy model do sklejana firmy NUNU. Zestaw nie zawiera farb i kleju.
Specyfikacja:
- Skala: 1/24
- Kod produktu: 24035
- Producent: Nunu - Bemax
Więcej informacji i zdjęć znajdziesz na stronie producenta (link w zakładce powyżej).
Prezentacja modelu na filmie:
AUDI A4 BTCC CHAMPION 1996 w akcji ...