WELLY 1/21 FIAT 126P czerwony
WELLY 1/21 FIAT 126P czerwony
Poprzedni keyboard_arrow_left
Następny keyboard_arrow_right
zoom_in
WELLY 1/21 FIAT 126P czerwony
WELLY 1/21 FIAT 126P czerwony

WELLY 1/21 FIAT 126P czerwony

79,99 zł
WELLY
65-4405
Dostępny

Fiat 126p - samochód osobowy klasy aut najmniejszych produkowany w latach 1972 - 2000 przez Fiata oraz na licencji włoskiej przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej i Tychach.

Od 1997 roku Fiata nazwano oficjalnie Maluch, był on następcą i rozwinięciem technicznym produkowanego od 1957 roku modelu 500 Nuova. Na początku montowano silniki o pojemności 600 cm3 i mocy 23KM, a od 1977 montowano silniki o pojemności 650 cm3 i mocy 24 KM (obydwa chłodzone powietrzem).

Nazywano go również: "kaszlak, mały Fiat, toczydełko, najmniejsza ciężarówka świata".

Maluch był najbardziej popularnym samochodem na polskich drogach, miał to być ogólnie dostępny samochód dla polskich rodzin. Cena państwowa pierwszych egzemplarzy wynosiła 69 000 złotych (około 18 -20 średnich pensji). Niestety były to tylko założenia, a tak naprawdę samochód można było kupić za talon lub za tak zwaną "twardą walutę - USD $". Przydziały (talony) dostawali prominenci (sekretarze PZPR, dyrektorzy, komendanci milicji i ludzie na wysokich stanowiskach blisko związani z władzą). Szczęśliwcy mogli zakupić samochód również  za przedpłaty w PKO na tzw. "książeczki samochodowe" oczywiście przydział był przyznawany w drodze losowania. Ciekawostką był również fakt, kiedy zakupione auto w Polmozbycie po państwowej cenie, przejechało przez bramę salonu, momentalnie jego cena giełdowa wzrastała nawet dwukrotnie. To było niezrozumiałe i nie do uwierzenia dla naszych dalszych sąsiadów zza zachodniej granicy.

Aby bezpiecznie i bez problemów dojechać do celu wielu kierowców w starszych Maluchach posiadało w bagażniku mobilny magazyn części zamiennych, a w nim między innymi: aparat zapłonowy, pompkę paliwa, gaźnik, świece zapłonowe, przegub koła, łącznik lewarka ze skrzynią biegów, pasek klinowy i niezastąpiony kij od szczotki lub wieszak do "odpalania" silnika w momencie kiedy pękła linka od rozrusznika. Były to zazwyczaj części używane po naprawach i regeneracjach, niestety nowe części były nie dostępne w sklepach motoryzacyjnych (Polmozbytach).

W sumie w fabryce w Bielsku Białej i Tychach wyprodukowano ponad 3 300 000 egzemplarzy.

Fiat 126p w tamtych latach był symbolem dobrobytu i wysokiej pozycji społecznej.

Chcesz poznać historię Fiata 126p legendy polskiej motoryzacji ? Zobacz TU

Fiat 126p - metalowe auto firmy Welly dla kolekcjonerów.

Model posiada otwierane drzwi i maskę silnika.

  • skala: 1/21

Trochę historii na filmie:

Loading...