Boeing 767 to amerykański szerokokadłubowy samolot pasażerski o dalekim zasięgu, występujący w 7 wersjach: 767-200, 767-200ER, 767-2C, 767-300, 767-300ER, 767-300ERF i 767-400ER.
Kryzys paliwowy w latach 70-tych XX wieku spowodował spadek przewozów pasażerskich i towarowych. Dlatego też powstało zapotrzebowanie na nowy i tani w eksploatacji samolot, który byłby konkurencyjny na używane w tamtych czasach trzy-silnikowe McDonnel Douglas DC-10 i Lockheed L-1011 oraz czterosilnikowy Boeing 747. Pod koniec lat 70 wytwórnia rozpoczęła prace nad Boeing 757, 767 i 777 ( prace nad 777 zaplanowano dopiero na początek lat 90 ).
Prace w Seattle ruszyły w 1978 jednocześnie nad wersją 757 (wąskokadłubowy przeznaczoną na trasy lokalne) oraz 767 (szerokokadłubowy do połączeń średnich i dalekodystansowych). W celu obniżenia kosztów wiele systemów i rozwiązań stosowano w obu wersjach. Dzięki skomputeryzowania kokpitu zrezygnowano z trzeciego członka załogi i mechanika pokładowego ( wyjątkiem były długie trasy gdzie trzeci pilot był wymagany z powodu przepisów ). Początkowo miały powstać 2 wersje: 767-100 dla 180 pasażerów oraz 767-200 dla 250 pasażerów. Zdecydowano się na wersję 767-200 którą zmodyfikowano do kilku modeli. Pierwszy oblot odbył się 26 września 1981 roku, prototyp miał numery N767BA.
Chcesz poznać historię samolotu Boeing 767 ? zobacz TU.
Plastikowy model do sklejania japońskiej firmy Hasegawa. Zestaw nie zawiera farb i kleju.
Specyfikacja:
Więcej informacji i zdjęć znajdziesz na stronie producenta.
Trochę historii na filmie:
Boeing 767-200 w skali 1:1: