Polskie Koleje Państwowe zamówiły w radzieckiej Fabryce Lokomotyw w Ługańsku sześcioosiowe lokomotywy spalinowe serii M62 i nadały im oznaczenie ST44, kierując je do ruchu towarowego. Dostawy ST44 rozpoczęły się w 1966 i trwały do 1988. Łącznie do służby skierowano 1113 lokomotyw normalnotorowych. Prędkość maksymalna tej potężnej maszyny wynosi 100 km/h, montażu urządzeń do ogrzewania składu nie przewidywano. Polskie ST44 wyróżniały się dużymi reflektorami, które nadawały lokomotywie charakterystyczny wygląd. Obecnie większość lokomotyw serii ST44 została wycofana z ruchu, część została poddana modernizacjom i wciąż można je ujrzeć na szlakach. Pierwsza dostarczona lokomotywa (ST44-001) została zachowana i aktualnie stoi jako eksponat w warszawskim Muzeum Kolejnictwa.
Nowość 2022: Drukowana wersja BR V 200 jako M62 165 H-Start z epoki VI. Dzięki zintegrowanemu interfejsowi PluX22 modernizacja dekodera cyfrowego jest możliwa w zaledwie kilku krokach.
Specyfikacja modelu:
- Producent: PIKO
- Skala: 1/87 H0
- Kod produktu: 52909
- Typ lokomotywy: ST44-966
- Oznaczenie: PKP
- Epoka: IV
- Długość: 202mm
- Minimalny promień skrętu: 358mm
- System zasilania: prąd stały
- Interfejs cyfrowy: NEM 658 PluX22
- Oświetlenie (wewnętrzne): Oświetlenie pomieszczenia maszynisty przełączane cyfrowo (z dekoderem PluX22)
- Światła kierunkowe: przełączanie światła białe/czerwone w zależności od kierunku jazdy
- Sprzęgło: wał NEM + krótkie ogniwo sprzęgające
- Liczba opon trakcyjnych: 2
- Dźwięk: dekoder dźwięku PIKO można doposażyć #56538
- Wiek: 14+