W 1958 roku w zakładach Pafawag we Wrocławiu rozpoczęto produkcję pierwszego polskiego elektrowozu towarowego. Dwa prototypy oraz 18 maszyn seryjnych poddano dokładnym testom, co spowodowało wprowadzenie zmian konstrukcyjnych w kolejnych 70 egzemplarzach. Do 1971 roku dostarczono łącznie 658 lokomotyw tego typu. Osiągające prędkość maksymalną 100 km/h maszyny były tak zaprojektowane, aby w równym terenie prowadzić pociąg o masie 2400 ton z prędkością 70 km/h. Lokomotywy serii ET21 można było przez długi czas spotkać na praktycznie całej zelektryfikowanej sieci w Polsce. Wraz ze zwiększającą się liczbą maszyn serii ET22, lokomotywy serii ET21 były stopniowo wypierane na południe kraju. Pierwotnie seria ET21 miała być wycofana ze służby już w 2002 roku, lecz lokomotywy służyły znacznie dłużej, a w barwach prywatnych przewoźników można je spotkać do dziś.
Chcesz poznać historię tej lokomotywy ? Zobacz TU
Nowość w Piko 2023 !
Specyfikacja modelu:
- Producent: PIKO
- Skala: 1/87 H0
- Kod produktu: 51610
- Typ lokomotywy: ET21-375
- Oznaczenie: PKP
- Epoka: V
- Długość: 193mm
- Minimalny promień skrętu: 358mm
- System zasilania: prąd stały
- Interfejs cyfrowy: NEM 658 PluX22
- Oświetlenie (wewnętrzne): Oświetlenie pomieszczenia maszynisty przełączane cyfrowo (z dekoderem PluX22)
- Sprzęgło: wał NEM + krótkie ogniwo sprzęgające
- Dźwięk: dekoder dźwięku PIKO można doposażyć #56589
- Wiek: 14+
Więcej informacji i zdjęć znajdziesz na stronie producenta.
Trochę historii na filmie:
ET21-157 PKP vs ET22-259 w miniaturze
A, kiedy ruszyła pierwsza elektryczna lokomotywa PKP ?